Doorgaan naar hoofdcontent

5 tips om een goeie webtekst te schrijven

Doe gerust even de test: lees een pagina op papier en vervolgens diezelfde pagina op je smartphone.  Gemiddeld duurt het 25% langer om dezelfde tekst te lezen op je schermpje.  Dat komt omdat we eerst de digitale tekst “scannen” vooraleer we effectief beginnen te lezen.  We laten onze blik glijden over de tekst en pikken in daar waar het interessant en opvallend lijkt.  Op papier lezen we bijna alles - vaak woord per woord. Een schermpje doet ons selecteren.  De aandacht van de digitale lezer moet dus getrokken worden.  En daar bestaan best wel wat trucjes voor.

1              Size does matter!

Scrollen is tijdverlies. Tekst die te lang is, boeit de digitale lezer niet zo lang.  Zet wat jij belangrijk vindt in je boodschap daarom bovenaan.  Dit is wat de lezer het eerst ziet en met wat geluk heb je z'n nieuwsgierigheid geprikkeld.  Hoe langer hij naar beneden moet scrollen, hoe minder z’n focus. De zone boven de paginavouw is ideaal: da’s alles wat je ziet op het scherm zonder dat je moet scrollen.  Gooi dus die overbodige intro in je digitale prullenbak en val gerust meteen met de deur in huis!  

2              Lay out

Op een blad papier kijken we eerst naar de afbeelding en dan pas naar de tekst.  Online is het net omgekeerd. Zorg dus dat de nadruk ligt op je tekst en niet op de foto.  Maak je afbeelding niet te groot zodat je tekst niet verdrinkt in je lay out.  Onderzoek* heeft uitgewezen dat 69% van de aandacht van bezoekers naar de linkerhelft van de pagina gaat, geef dus voorrang aan links wat je kernwoorden betreft. (*eyetracking onderzoek Jakob Nielsen)


3              Omgekeerde piramide

Begin je stuk met je einde! Zo weet de lezer meteen wat hij kan verwachten in het stuk onder je begin.  Een scrollende lezer moet je verdienen en z'n aandacht is kostbaar.  Geef daarom je webtekst de structuur van de omgekeerde piramide. Eerst het belangrijkste en dan de rest.  Verdeel je tekst in paragrafen, zo heb je een betere leesbaarheid en zit er ademruimte in je geschreven boodschap.  Maak je paragraaf niet te lang: maximum drie zinnen is een goeie standaard.  Duidelijke tussentitels, opsommingen en je kernwoord in het begin van je paragraaf maakt het lezen zoveel aangenamer.


4              I have a title 4 U

Zet je kernwoord vooraan in de titel en verkondig je Unique Selling Point (USP). Hiermee maak je aan de lezer duidelijk wat jij hem kunt bieden en wat jouw product zo fantastisch maakt. Gebruik de 4 U’s om een straffe titel te bedenken: denk Unique, Ultra-specific, Urgent en Useful. Wees dus origineel, speel in op je specifieke doelgroep, maak hem duidelijk dat hij geen tijd te verliezen heeft en help hem verder. Stel gerust een vraag en prikkel z’n nieuwsgierigheid!  Speel in op z’n Fear Of Missing Out (FOMO) want “je wil toch niks missen”?  Gebruik emotionele woorden en spreek de lezer persoonlijk aan.


5              Letter(le)lijk

Geef kakafonie geen kans en ga voor een overzichtelijke opmaak.  Schreefloze lettertypes zijn het best leesbaar, minimum 16 pixels groot.  Links uitlijnen en een goeie afstand tussen de regels zorgen voor rust in het hoofd.  Cursief en te veel verschillende lettertypes zorgen dan weer voor onrust in je hoofd. HOOFDLETTERS alleen gebruiken als het echt nodig is, TE VEEL IS TE VEEL. 



Ok, je hebt nu een goed stuk geschreven voor op je website of social media pagina.  Maar hoe kan je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk lezers bereikt?  Dat je grote boodschap verkondigd raakt?  Je leest het in de volgende blog van KOPIERAITER.









Reacties

Populaire posts van deze blog

Het DNA van SEO en SEA

Ooit al gehoord van SEO maar geen flauw idee wat dit betekent? Word je ongemakkelijk als iemand je vraagt wat SEA nu eigenlijk voorstelt?  Verwar je SEO en SEA met SOA(*)?  Hoog tijd om deze blog te lezen! Elke online schrijver wil dat z'n teksten ook écht gelezen worden, liefst door zoveel mogelijk lezers.  Door het grote aanbod op het internet zoeken we vooral doelgericht en selectief naar informatie via zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing.  Zo'n zoekmachine helpt ons bij het filteren van alle informatie zodat we vlug vinden wat we zoeken.  Google heeft het goed voor met ons: het wil ons voor elke zoekopdracht de meest relevante en belangrijke resultaten tonen.  Ze baseren zich hiervoor op betrouwbare websites en goed geschreven teksten.  Jij kunt met jouw marketingstrategie Google een handje helpen door doelgericht kernwoorden in de kijker te zetten zodat je beter scoort in hun zoekalgoritme.  Deze marketingstrategie is SEO of SEA. SEO (Search Engine Optimiza