Doe gerust even de test: lees een pagina op papier en
vervolgens diezelfde pagina op je smartphone. Gemiddeld
duurt het 25% langer om dezelfde tekst te lezen op je schermpje. Dat komt omdat we eerst de digitale tekst
“scannen” vooraleer we effectief beginnen te lezen. We laten onze blik glijden over de tekst en
pikken in daar waar het interessant en opvallend lijkt. Op papier lezen we bijna alles - vaak woord per woord. Een schermpje doet ons selecteren. De
aandacht van de digitale lezer moet dus getrokken worden. En daar bestaan best wel wat trucjes voor.
1
Size does matter!
Scrollen is tijdverlies. Tekst die te lang is, boeit de digitale lezer niet zo lang. Zet wat jij
belangrijk vindt in je boodschap daarom bovenaan. Dit is wat de lezer het eerst ziet en met wat
geluk heb je z'n nieuwsgierigheid geprikkeld. Hoe langer hij naar beneden moet scrollen, hoe minder z’n focus. De zone boven de
paginavouw is ideaal: da’s alles wat je ziet op het scherm zonder dat je moet scrollen. Gooi dus die overbodige intro in je digitale
prullenbak en val gerust meteen met de deur in huis!
2
Lay out
Op een blad papier kijken we eerst naar de afbeelding
en dan pas naar de tekst. Online is het net
omgekeerd. Zorg dus dat de nadruk ligt op je tekst en niet op de foto. Maak je afbeelding niet te groot zodat je tekst niet verdrinkt in je lay out.
Onderzoek* heeft uitgewezen dat 69% van de aandacht van
bezoekers naar de linkerhelft van de pagina gaat, geef dus voorrang aan links
wat je kernwoorden betreft. (*eyetracking onderzoek Jakob Nielsen)
3
Omgekeerde piramide
Begin je stuk met je einde! Zo weet de lezer meteen wat hij
kan verwachten in het stuk onder je begin. Een scrollende lezer moet je verdienen en z'n aandacht is kostbaar. Geef daarom je webtekst de structuur van de
omgekeerde piramide. Eerst het belangrijkste en dan de rest. Verdeel je tekst in paragrafen, zo heb je een
betere leesbaarheid en zit er ademruimte in je geschreven boodschap. Maak je paragraaf niet te lang: maximum drie
zinnen is een goeie standaard.
Duidelijke tussentitels, opsommingen en je kernwoord in het begin
van je paragraaf maakt het lezen zoveel aangenamer.
4
I have a title 4 U
Zet je kernwoord vooraan in de titel en verkondig je
Unique Selling Point (USP). Hiermee maak je aan de lezer duidelijk wat jij hem
kunt bieden en wat jouw product zo fantastisch maakt. Gebruik de 4 U’s om een
straffe titel te bedenken: denk Unique, Ultra-specific, Urgent en Useful. Wees
dus origineel, speel in op je specifieke doelgroep, maak hem duidelijk dat hij
geen tijd te verliezen heeft en help hem verder. Stel gerust een vraag en prikkel z’n nieuwsgierigheid!
Speel in op z’n Fear Of Missing Out (FOMO) want “je wil toch niks
missen”? Gebruik emotionele woorden en spreek
de lezer persoonlijk aan.
5
Letter(le)lijk
Geef kakafonie geen kans en ga voor een overzichtelijke opmaak. Schreefloze lettertypes zijn het
best leesbaar, minimum 16 pixels groot.
Links uitlijnen en een goeie afstand tussen de regels zorgen voor rust
in het hoofd. Cursief en te veel verschillende
lettertypes zorgen dan weer voor onrust in je hoofd. HOOFDLETTERS alleen gebruiken als het echt nodig is, TE VEEL IS TE VEEL.
Ok, je hebt nu een goed stuk geschreven voor op je
website of social media pagina. Maar hoe
kan je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk lezers bereikt? Dat je grote boodschap verkondigd raakt? Je leest het in de volgende blog van
KOPIERAITER.
Reacties
Een reactie posten