Doorgaan naar hoofdcontent

Het DNA van SEO en SEA


Ooit al gehoord van SEO maar geen flauw idee wat dit betekent? Word je ongemakkelijk als iemand je vraagt wat SEA nu eigenlijk voorstelt?  Verwar je SEO en SEA met SOA(*)?  Hoog tijd om deze blog te lezen!

Elke online schrijver wil dat z'n teksten ook écht gelezen worden, liefst door zoveel mogelijk lezers.  Door het grote aanbod op het internet zoeken we vooral doelgericht en selectief naar informatie via zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing.  Zo'n zoekmachine helpt ons bij het filteren van alle informatie zodat we vlug vinden wat we zoeken.  Google heeft het goed voor met ons: het wil ons voor elke zoekopdracht de meest relevante en belangrijke resultaten tonen.  Ze baseren zich hiervoor op betrouwbare websites en goed geschreven teksten.  Jij kunt met jouw marketingstrategie Google een handje helpen door doelgericht kernwoorden in de kijker te zetten zodat je beter scoort in hun zoekalgoritme.  Deze marketingstrategie is SEO of SEA.


SEO

(Search Engine Optimization)


Door de juiste kernwoorden op de juiste plaats te zetten, zorg je er voor dat de zoekmachine weet waar je tekst over gaat.  Zo stelt de zoekmachine je website of pagina voor aan dié mensen die net op zoek zijn naar de informatie die jij hebt. En zo trek je de gewenste bezoekers aan!  SEO kan zowel on-page of off-page .

On-page of on-site SEO


Van hoofdtitel tot voetnoot, van keyword tot afbeelding, van URL-keuze tot title-tag, van metadescriptions tot bodytekst: alles kun je gebruiken om je tekst relevant te maken. En die relevantie loont want ze zorgen voor meer bezoekers.  Handige sites om te gebruiken zijn Google Trends, Keyword Tool, Yoast Google Suggest Expander en Ubersuggest.

Off-page of Linkbuilding


Deel inzichten van andere websites en zet interessante linkjes op je website.  Zo kom je geloofwaardiger over bij Google en zal je beter scoren in de zoekresultaten.  Sharing is caring!

SEA

(Search Engine Advertising)


Door doelgericht betalend te adverteren volgens de SEO-kunst kun je je doelpubliek direct bereiken.  Je advertentie afstemmen op de inhoud van je landingspagina - dit is de eerste pagina die een bezoeker ziet als hij op je linkje klikt - zorgt alvast voor erg goede resultaten! Check zeker eens de Google Adwords Keyword Planner om je kernwoorden vast te leggen.



ELK VOORDEEL HEEFT Z'N NADEEL:  

EEN SAMENVATTING

SEO

+        Gratis
+        Duurzame resultaten door voortdurende optimalisatie
+        Goeie ROI (Return on Investment)
+        Meer geloofwaardigheid
+        Meer relevant zoekverkeer voor het juiste doelpubliek
+        Meer bezoekers van je site en vooral de juiste bezoekers

- Aanpak op lange termijn
- Niet makkelijk, voortdurende optimalisatie is nodig
- Geen garantie op succes als er veel concurrentie is

SEA

+       snel resultaat
+       goeie zichtbaarheid in zoekresultaten
+       doelgericht

- Aanpak op korte termijn: stoppen met betalen = niet meer zichtbaar
- Veel adverteren kost veel geld



(*) SOA = Sexueel Overdraagbare Aandoening, heeft dus geen bal te maken met SEO en SEA.





Reacties

Populaire posts van deze blog

5 tips om een goeie webtekst te schrijven

Doe gerust even de test: lees een pagina op papier en vervolgens diezelfde pagina op je smartphone.   Gemiddeld duurt het 25% langer om dezelfde tekst te lezen op je schermpje.   Dat komt omdat we eerst de digitale tekst “scannen” vooraleer we effectief beginnen te lezen.   We laten onze blik glijden over de tekst en pikken in daar waar het interessant en opvallend lijkt.   Op papier lezen we bijna alles - vaak woord per woord. Een schermpje doet ons selecteren.  De aandacht van de digitale lezer moet dus getrokken worden.   En daar bestaan best wel wat trucjes voor. 1               Size does matter! Scrollen is tijdverlies. Tekst die te lang is, boeit de digitale lezer niet zo lang.   Zet wat jij belangrijk vindt in je boodschap daarom bovenaan.   Dit is wat de lezer het eerst ziet en met wat geluk heb je z'n nieuwsgierigheid geprikkeld.  Hoe langer hij naar beneden moet scrollen, hoe minder z’n focus. De zone boven de paginavouw is ideaal: da’s alles wat je ziet op het s