Ooit al gehoord van SEO maar geen flauw idee wat dit betekent? Word je ongemakkelijk als iemand je vraagt wat SEA nu eigenlijk voorstelt? Verwar je SEO en SEA met SOA(*)? Hoog tijd om deze blog te lezen!
Elke online schrijver wil dat z'n teksten ook écht gelezen worden, liefst door zoveel mogelijk lezers. Door het grote aanbod op het internet zoeken we vooral doelgericht en selectief naar informatie via zoekmachines zoals Google, Yahoo of Bing. Zo'n zoekmachine helpt ons bij het filteren van alle informatie zodat we vlug vinden wat we zoeken. Google heeft het goed voor met ons: het wil ons voor elke zoekopdracht de meest relevante en belangrijke resultaten tonen. Ze baseren zich hiervoor op betrouwbare websites en goed geschreven teksten. Jij kunt met jouw marketingstrategie Google een handje helpen door doelgericht kernwoorden in de kijker te zetten zodat je beter scoort in hun zoekalgoritme. Deze marketingstrategie is SEO of SEA.
SEO
(Search Engine Optimization)
Door de juiste kernwoorden op de juiste plaats te zetten, zorg je er voor dat de zoekmachine weet waar je tekst over gaat. Zo stelt de zoekmachine je website of pagina voor aan dié mensen die net op zoek zijn naar de informatie die jij hebt. En zo trek je de gewenste bezoekers aan! SEO kan zowel on-page of off-page .
On-page of on-site SEO
Van hoofdtitel tot voetnoot, van keyword tot afbeelding, van URL-keuze tot title-tag, van metadescriptions tot bodytekst: alles kun je gebruiken om je tekst relevant te maken. En die relevantie loont want ze zorgen voor meer bezoekers. Handige sites om te gebruiken zijn Google Trends, Keyword Tool, Yoast Google Suggest Expander en Ubersuggest.
Off-page of Linkbuilding
Deel inzichten van andere websites en zet interessante linkjes op je website. Zo kom je geloofwaardiger over bij Google en zal je beter scoren in de zoekresultaten. Sharing is caring!
SEA
(Search Engine Advertising)
Door doelgericht betalend te adverteren volgens de SEO-kunst kun je je doelpubliek direct bereiken. Je advertentie afstemmen op de inhoud van je landingspagina - dit is de eerste pagina die een bezoeker ziet als hij op je linkje klikt - zorgt alvast voor erg goede resultaten! Check zeker eens de Google Adwords Keyword Planner om je kernwoorden vast te leggen.
ELK VOORDEEL HEEFT Z'N NADEEL:
EEN SAMENVATTING
SEO
+ Gratis+ Duurzame resultaten door voortdurende optimalisatie
+ Goeie ROI (Return on Investment)
+ Meer geloofwaardigheid
+ Meer relevant zoekverkeer voor het juiste doelpubliek
+ Meer bezoekers van je site en vooral de juiste bezoekers
- Aanpak op lange termijn
- Niet makkelijk, voortdurende optimalisatie is nodig
- Geen garantie op succes als er veel concurrentie is
SEA
+ snel resultaat+ goeie zichtbaarheid in zoekresultaten
+ doelgericht
- Aanpak op korte termijn: stoppen met betalen = niet meer zichtbaar
- Veel adverteren kost veel geld
(*) SOA = Sexueel Overdraagbare Aandoening, heeft dus geen bal te maken met SEO en SEA.
Reacties
Een reactie posten